فضای فرهنگی قربانی سپر قرار دادن ارزشها

هرچند رییس ارشاد قزوین یک اصولگراست و اعتراضی هم باشد در نهایت حاکم و محکوم در اردوی اصولگرایان هستند و اصل ماجرا ارتباطی به اصلاح طلبان ندارد اما این تیر به خودی اصولگراهای قزوینی هرچند انگیزه های کاملن شخصی دارد و مثل همیشه با سپر قرار دادن ارزشها اتفاق می افتد 

ادامه نوشته

تناقض افراط گرایان،ادعای همراهی ؛ اصرار بر روش های گذشته

دکتر روحانی در تازه ترین اظهارت خود تصریح کرده که برای اولین بار پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی رشد اقتصادی کشور منفی بوده و ایران از تورم بسیار بالایی در منطقه و جهان برخوردار است.سایت "آینده آنلاین" هم به تازگی در گزارشی به میزان بدهی‌های دولت به بانک‌ها پرداخته است. بر این اساس دولت محمود احمدی‌نژاد با ۷۴۰ هزار میلیارد ریال بدهی به بانک مرکزی ایران، دولت را تحویل حسن روحانی خواهد داد.

ادامه نوشته

همراهی با تدبیر و بی اعتنا به حاشیه ها

  بالاخره و پس از کش و قوس های فراوان، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و گفتمان تدبیر و امید که شعار اعتدال و حمایت جریان اصلاحات را نیز به همراه داشت، پیروز و دکتر حسن روحانی سکاندار تصدی قوه مجریه شد . پیروزی ‌گفتمانی ‌که‌ حمایت‌های ‌قاطع‌ آیت‌ا...هاشمی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی را داشته و دارد، البته برای آنهایی که بر مدار اعتدال واصلاح می چرخند اتفاق مبارکی است اما متاسفانه جریان افراطی و تخریب همچنانکه قبل از انتخابات هرگونه تخریب علیه دکترروحانی را برای خود مباح می دانست بعد از انتخابات نیز روش خود را از چند طریق ادامه داد

ادامه نوشته

مردم با انتخاب دكتر روحاني آگاهی خود را نشان دادند

 به گزارش تابان؛ محمد عليخاني، نماينده اصلاح طلب دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي در مراسم نيمه شعبان كه با حضور آيت‌اله محمدي تاكندي و دكتر كواكبيان در شهر اسفرورين برگزار شد، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مردم با حضور حداكثري خود در پاي صندوق‌هاي راي و انتخاب دكتر حسن روحاني به عنوان رييس جمهور آينده كشور آگاهی و بینش سياسي خود را نشان دادند و حماسه بزرگي آفريدند.

 

ادامه نوشته

همایش بزرگ حمایت از دکتر روحانی در قزوین

همایش بزرگ طرفداران هاشمی و خاتمی برای حمایت از دکتر حسن روحانی با حضور اسحاق جهانگیری و غلامحسین کرباسچی و به دعوت آیت الله محمدی تاکندی-  قدرت الله علیخانی - سیدناصر قوامی و اینجانب امروز سه شنبه در قزوین برگزار می شود.

سه شنبه ساعت 18 مسجد محمد رسول الله (ص)

چه کسی برنده انتخابات است؟

"آیت ا... هاشمی رفسنجانی"بزرگی این نام در تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به آن اندازه است که نیازی به اثبات ندارد، چنانکه به جای برشمردن وجوه این شخصیت از طریق یادآوری نقل قول های منحصر به فرد از حضرت امام خمینی (ره) - به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و دیگر شخصیت های محوری انقلاب- تنها کافی است به افراد یا جریان­ هایی اشاره کنیم که برا ی آنکه جاه طلبانه - و صرف نظر از معیارهای اخلاقی- نام و آوازه ای بجویند، کار خود را با مخدوش کردن چهره ی او آغاز کردند اما در پایان، چنان سرافکنده شدند که نه خود جایگاهی شایسته در میان افکار عمومی مردم یافتند و نه حامیان آنان را یارای یادآوری همداستانی با این بی اخلاقی و هتاکی بود.

ادامه نوشته

اظهار پشیمانی عوامل ایجاد تشنج در مراسم سخنرانی حجت الاسلام علیخانی

با اظهار ندامت عوامل ایجاد تشنج در مراسم سخنرانی حجت الاسلام علیخانی در روستای نوده لکوان، حجت الاسلام علیخانی از ادامه پیگیری شکایت صرف نظر کرد.

ادامه نوشته

چرا حضور اصلاح طلبان در انتخابات یک ضرورت است؟


کمتراز دو ماه به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری باقی مانده است. تعدد و تفرق بسیار در میان اصولگرایان و تردیدهای مرتبط با فیلتر شورای نگهبان در میان اصلاح طلبان، ویژگی خاص این دوره از انتخابات است، امری که وقتی در مقایسه با حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری در دوره های گذشته، مد نظر قرار می گیرد، به خوبی تاثیر منفی خود را نشان می دهد تا جایی که اکنون بخش های عمده ای از افکارعمومی از خود می پرسد که آیا اصلاح طلبان می توانند در انتخابات حضور یابند یا آنکه با وجود کارنامه ناخوشایند اصولگرایان در عرصه ی مدیریتی کشور همچنان باید شاهد میدان داری آنان بود؟

ادامه نوشته

یادی از دکتر باقر عاقلی

دکتر باقر عاقلی نویسنده، روزنامه نگار، پژوهشگر و مورخ برجستهٔ برای اهل علم شخصیت آشنایی است .دکتر عاقلی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکترای تاریخ از دانشگاه میشیگان در ایالات متحده امریکا و صاحب تألیف صدها مقاله و تألیف ۲۵ جلد کتاب در حوزه‌های تاریخی و سیاسی است تا جایی که استاد باستانی پاریزی وی را آگاهترین و مطلعترین مورخ معاصر در زمینهٔ شناخت رجال ایران در عصر قاجار و پهلوی دانسته‌است.شاید کمتر کسی بداند که دکتر عاقلی در واقع دکتر باقر آقا علیخانی از آشنایان دور و همشهری ما از روستای خیارج(توابع بویین زهرا) است که بعدها نام خود را به عاقلی تغییر داد.
ادامه نوشته

دکتر صدر حاج سید جوادی و یک خاطره

تیرماه 82 به اتفاق دوستم ابوالفضل بانی (نفر اول سمت چپ) به دیدار دکتر سید احمد صدر حاج سید جوادی به منزل ایشان در تهران رفتیم تا گفت و گویی با وی داشته باشیم. این گفت و گو در شماره 43 هفته نامه تابان منتشر شد و یادم هست که در بخشی از این گفت و گو وقتی از همشهری دوست داشتنی مان پرسیدیم چرا پیشنهاد معاون وزارت دادگستری وقت (قبل انقلاب) را برای قضاوت در قزوین، رد کرده است خیلی صادقانه گفت:«چون من قزوینی بودم و اقوامم در قزوین بودند، از نظر شرعی و قضاوت درست نبود». این عکس را همان زمان آقای رضا چایچی(عکاس تابان) از آیینه ی اتاق آقای صدر حاج سید جوادی انداخت.روحش قرین رحمت باد.

ادامه نوشته

سال جدید و امیدی دوباره

سال 91 با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایش مثل هر مناسبت تقویمی رو به پایان است. دراینکه بشر با محاسبات آماری و بر اساس تغییرات جوی یا محاسبات نجومی، معیاری زمانی را برای به پایان رساندن یک برهه از زندگی خویش برگزیده البته تردیدی نیست اما در ورای این کار شاید بتوان میل او به اینکه برای خود مبدا و مقصدی مشخص کند نیز هویداست. هدف از تعیین چنین ابتدا و انتهایی می‌تواند این باشد که آدمی دوست تر دارد که پایانی را برای تجربه‌ها و حوادث تلخ خود تصور و آغازی را نیز برای به کار بستن آموخته‌های خود مجسم کند تا از این طریق فرصت دوباره ای را برای بهتر زیستن خود فراهم کند. از این روست که در دعای تحویل سال از آنکه تدبیرگر شب و روز است می‌خواهیم که حال ما را به بهترین حال دگرگون سازد.

ادامه نوشته

نقدی بر یک استدلال

یکی از خطبای جمعه تهران اخیرا گفته است:« نباید از انتخاب خود در انتخابات پشیمان باشیم زیرا ما بهترین انتخاب را کردیم اما اینکه اشخاص خوب امتحان ندادند مقصر خودشان هستند».این سخنان بی تردید اشاره به انتخاب محمود احمدی نژاد دارد، مردی که تنها در یک روز پرکار(!) خود قادر به ایجاد سه تنش چالش برانگیز است. او روز چهارشنبه گذشته در اقدامی بی سابقه، از رفتن به مجلس برای تقدیم بودجه خودداری کرد. رفتاری که از نظر برخی نمایندگان نوعی دهن کجی به «خانه ملت»بود آن هم در شرایطی که مجلس بواسطه رفتار مداراجویانه خود -در ماجرای رای اعتماد اخیر- انتظار داشت، دست کم بودجه ی که با 29 هزارمیلیارد تومان کسری مواجه است، به دست رییس دولت ارایه شود. احمدی نژاد در همان روز وارد مقوله ای شد که رابطه او با سپاه را نیز به چالش گرفت و در پاسخ به خبرنگاری هم که نظرش را در مورد پیشنهادات هسته ای ایران در مذاکرات اخیر پرسید، گفت: « شما بنويسيد نگاه، چند نقطه، خنده؛ تکرار نگاه، خنده».

ادامه نوشته

اصولگرایان باید قبول مسوولیت کنند

این روزها، دیگر؛ شنیدن انتقاد اصولگرایان از محمود احمدی نژاد، امری عادی تلقی می شود. آنها در هر فرصت و موقعیتی می کوشند تا اثبات کنند که همراه احمدی نژاد نیستند و سیاست های وی مورد تایید آنان نیست، در نتیجه؛ یکی به کنایه می گوید که :«باید بساط رمالی و دروغگویی برچیده شود» و آن دیگری مدعی می شود که :«احمد ی نژاد محصول دولت هاشمی و خاتمی است»(!) 

ادامه نوشته

احمدي نژاد در چشم پریروز و دیروز و امروز اصولگرایان

ماجراها و گفتگوهاي جنجال برانگيزي كه بر سر استيضاح وزير كار در صحن علني مجلس بوقوع پيوست هر چند براي بسياري از رسانه هاي اصولگرا به تيتر :«بيكاري وزير كار» تقليل پيدا كرد تا فرعي ترين موضوع اين ماجرا -كه همان استيضاح وزير باشد - برجسته به نظر برسد اما براي همگان، آشكار است كه آنچه اتفاق افتاد، بيش از بركناري كسي كه اتفاقا چندان اثري در انتصاب و ابقاي سعيد مرتضوي نداشت، موضوع  اذعان به بي اخلاقي و رفتار غير متعارف دولتي بود كه اين بار مجلسي ها و رييس خانه ملت هم بر آن صحه گذاشتند، اگرچه برخي از همين نمايندگان نشان دادند كه همچنان سوداي منافعي كه از كيسه دولت بر آنان باريده، پرواي اذعان به واقعيت ها را از آنان گرفته است.

ادامه نوشته

به خانه فرستادن، مساله اين است؟

یکی از مسوولان بلند پایه نهادی انقلابی، به تازه گي گفته اند كه: «دشمن تلاش دارد پابرهنگان جامعه را به خیابان بکشد.» و هشدار داده اند كه:«در فتنه احتمالی سال ۹۲ به خانه فرستادن پابرهنگان به مراتب سخت‌تر از به خانه فرستادن نخبگان سیاسی خواهد بود».

ادامه نوشته

چون از درون پرده چنین پرده می‌دری

نزديك به هفت و اندي سال پيش بود كه رسانه هاي مكتوب و غيرمكتوب شاهد موج گسترده‌ اي از تخريب ها عليه شخصيت هاي مختلف انقلاب و در راس آنها آيت الله هاشمي رفسنجاني شدند.اين موج كه سر توقف نداشت و در تخريب وي هيچ حد و مرزي نمي شناخت تا انجا پيش رفت كه آيت الله هاشمي در كليپ انتخاباتي خود به خاطره اي از آيت الله بهشتي و پيش بيني او در مورد «نوبتي بودن آسياب تخريب» اشاره اي تامل برانگيز كرد. آنهايي كه امروز يقين پيدا كرده اند كه آن چرخه بي توقف تخريب و اين آسياب نوبتي -بنا بر سنت تاريخ- در حال نزديك شدن به حريم آنهاست البته آن روزها آشكار و نهان، در دل شادمان بودند و چنان مسحور اين دولت كه در قبال ادعاي رويت هاله  نور و كراماتي از اين دست نيز مهر سكوت بر دهان مي زدند تا آنكه با گذشت چند صباحي دريافتند كه اين «پرده دار به شمشير مي زند همه را» و درست در اين لحظه بود كه مفرّي به نام جريان انحرافي دست و پا شد تا با دستاويز كردن آن به تبرئه اشتباه خويش بپردازند.

ادامه نوشته

اسائه به پيامبر اسلام(ص) ، تکرار منطق کور تخریب

ماجراي اسائه ادب به ساحت پيامبر اسلام (ص) از جمله حوادث دردناك روزهاي اخير است، رويدادي نامبارك كه چون لكه اي آلوده و حقير تاثيري در حفظ طهارت اقيانوس شأن و عظمت پيامبر اكرم(ص) ندارد و باوجود تكرار در سال هاي گذشته، هر بار جز روسياهي براي مرتكبين آن، حاصلي نداشته است اما جداي از اين مساله، نكته حايز اهميت از نظر مقطع زماني اين رخداد؛ همزماني معنا دار انتشار اين فيلم  با حادثه 11 سپتامبر است .

ادامه نوشته

روزگار" سخت" خبرنگاري


هفدهم مردادماه مصادف با روز خبرنگار است؛ هرکس که نداند، خبرنگار جماعت خوب مي‌داند که هيچ چيز مثل گردش يک قلم، تفسير به راي يک رويداد و يا سبک و سياق خبري که بر خروجي رسانه قرار مي‌گيرد بر جهت و آينده تحولات سياسي، اجتماعي و اقتصادي جامعه تاثير نمي‌گذارد و همين تاثير گاه مي‌تواند به شدت وسوسه انگيز باشد و رسانه و خبرنگار را به عدم التزام به موازين اخلاقي و حرفه اي وادارد.

ادامه نوشته

این هفت سال و عبرت هایی برای آینده

نزدیک به هفت سال است که سکان اجرایی کشور در دست محمود احمدی نژاد است. مردی که، تا چندی پیش؛ بیش از هر دولتمرد دیگری در اجرای برنامه ها و سیاست های خود؛ حمایت نهادها و ارگان ها را به همراه داشته است. بخش عمده جریان اصولگرایی از آغاز کار احمدی نژاد به شکل تمام قد در حمایت از او ایستاد و او را تبلور تمام آرمان ها و ایده های خود دانست.

ادامه نوشته

عدالت و ملزومات آن

عدالت یکی از مطلوب ترین خواسته های بشردر تمامی ادوار تاریخ بوده است. مطلوبی که منشا ء بسیاری ازخیزش ها و نظریات فلسفی و سیاسی نیز گردیده و طرفه آنکه بخش عظیمی از مصایب بشر ناشی از بدفهمی این مفهوم بوده است.عدالت در ساده ترین مفهوم خود به «قرارگرفتن شی درموضعی که شایسته آن است» تعبیر شده و به عبارت ساده، ترجمان همان عبارت عامیانه:« رسانیدن حق به صاحب حق است».

ادامه نوشته

چه حاجت که نـُـه کرسی آسمان/ نهی زیر پای قزل ارسلان؟!

چشم هایی که وانمود می کنند از تحیر و شعف، غرق اشک و خونابه اند، سخنانی که بن مایه شان دروغ و هدف غایی شان توصیف یگانه گی و دردانه گی صاحب منصب یا مالک مکنت اند« نشانه های فیزیکی»، تابلو نوشته هایی با کلمات مبالغه آمیز، یادبودها و جماعت هلهله گر؛ شاعرانی که شهادت می دهند اسب شاه تا سحرگه سه کرّت زاییده و عالمانی که انتهای علم را در طره گیسو و ساغران سیمین ساق را شایسته خدمت اومی بینند،« نشانه های اجتماعی» این آفت هستند.

ادامه نوشته

دولت مُستعجل دروغ و پیروزی مسجّـل راستی

سخن گفتن از کنار نهادن اخلاق در جامعه به ویژه در سپهر امروز سیاست در ایران ، دست کم در چند سال اخیر؛ سخن تازه ای نیست و در میان گونه های بی اخلاقی، آنچه بیش از همه به چشم می آید و -شاید بهتر باشد بگوییم- به گوش می رسد و آه و فغان اهل نظر را نیز به دنبال داشته ، «دروغ» است. آشکاری زشتی دروغ یا گستردگی آیات و احادیثی که در مذمت این صفت ناپسند آمده، چنان است که تکرار دوباره آن در حوصله این نوشته نیست به خصوص اینکه جامعه اسلامی ما امروز از منابر و مواعظی که در قبح دروغ بگویند، خالی نیست.

ادامه نوشته

گزارشی از پیگیری قانونی حق مردم


اکنون که این سطور رقم می خورد، یک هفته از نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می گذرد و هرچند هنوز باید، نظر نهایی شورای محترم نگهبان در مورد انتخابات در حوزه قزوین،آبیک و البرز را به انتظارنشست اما درعین حال می توان با ارزیابی آنچه تاکنون رخ داده است، به دریافتی جامع از آن؛ دست یافت.

ادامه نوشته

از پرهیز بپرهیز!

 فردی که بیماری، سراپای وجودش را فراگرفته بود؛ پیش پزشک رفت. پزشک هم که به وخامت حال و پایان کاربیمار، پی برده بود؛ وقتی با این سوال او، مواجه شد که:« از چه چیزهایی باید پرهیز کنم ؟»، گفت :«از هیچ چیز، فقط از پرهیز، بپرهیز!».

ادامه نوشته

تحليلي بر رفتار هاي غير اخلاقي ‌برخي حاميان دولت‌

انتخابات مجلس شوراي اسلامي، به عنوان يكي ديگر از جلوه هاي مردم سالاري ديني و نمادي از مشاركت مردم در سرنوشت خويش، رويداد مهمي است كه نهمين دوره آن، نگاه و توجه كنشگران سياسي و نيز مردم را به خود جلب كرده است. رويدادي كه رهبر معظم انقلاب به دفعات ضمن برشمردن اهميت آن، بر برگزاري هرچه بهتر آن - با مشاركت هرچه بيشتر مردم- تاكيد كرده و آن را مهمترين مانع در برابر تهديدهاي روزافزون، عليه كشورمان دانسته اند.

ادامه نوشته

داستان آن واعظ که صنعت در عبارت کرد!

هفته نامه 9 دی در شماره سی و سوم خود مطلبی با عنوان «گزارش ویژه از یک شبه تعزیه: پول از هژبر یزدانی بهایی اسب از شیخ قدرت علیخانی» را منتشر کرده است که ظاهرا به زعم گروه سیاسی این نشریه و مشی مدیر مسوول آن -حمید رسایی- قرار است یک افشاگری تمام عیارعلیه حجت الاسلام علیخانی باشد.

ادامه نوشته

سوگنامه ای برای یک همراه مهربان


اینکه خاطرات آدم ها بیشتر اوقات، نوعی دلبستگی، شادی یا غم را القاء کند؛ چیزعجیبی نیست.  نگاه به یک تصویر، یک نقطه جغرافیایی یا حتی یک وسیله که ذهن را به بافت در هم تنیده ثانیه های پرشتاب گذشته، بیاندازد هم؛ رویدادی است که طی روز، ممکن است بارها به سراغ آدم بیاید اما از دست دادن کسی که یادآوری چهره و خاطراتش، چیزی بیش از تحسّر ناشی از فراغ یا  سوگ از دست دادن یک همراه صمیمی و دلسوز باشد، مساله  ای است که همیشه حضور غم انگیز خود را در ذهن آدمی حفظ می کند.

ادامه نوشته

ضرورت حمایت از جریان صحیح اطلاع رسانی

موضوع شکایت از علیر ضا خدابخش از موضوعاتی است که این روزها واکنش و اعتراض بسیاری از وبلاگنویسان و اهالی مطبوعات در استان قزوین را برانگیخته است. دنیای مجازی و آسان شدن امکان دسترسی افراد به تریبونی برای ابراز نظر البته در کنار فایده های بسیاری که داشته این امکان را نیز فراهم نموده است که برخی افراد از این فرصت برای تخریب یا هتاکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی استفاده کنند با این وجود معتقدم که این حق اشخاص است که با مشاهده حملات افرادی که در روش خود پایبند هیچ یک ازاصول علمی نقد یا اخلاق نیستند، از طرق قانونی وارد عمل شوند و در این راه نمی توان منکر حق مشروع افراد شد.

ادامه نوشته

بحران سرمايه داري بدون اخلاق

 يك ماه پيش، جنبش " وال استریت را اشغال کنیم" با همایش اعتراضی خود در " وال استریت"،  مركز اصلی سرمایه مالی جهانی،  حركت خود را آغاز کرد که اکنون با سرعتي شگفت آور در آمریکا و اكنون جهان به یک جنبش سراسری اعتراضی علیه سرمایه داري مبدل شده است،  در فاصله ای کمتر از یک ماه  شعار محوری جنبش،" 99 در صد در برابر یک در صد"  بازتاب جهاني عظیمی پیدا کرده است  واز آمريكا به استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، فیلیپین، تایوان، آلمان، بریتانیا، هلند، کانادا، آفریقای جنوب و... توسعه يافته است واعتراض‌های بین‌المللی نسبت به آنچه طمع سیستم بانکی خوانده شده، ابعادی گسترده تر از قبل یافته است.

ادامه نوشته

قزوین ... جزیره سرگردانی اصولگرایی!

داستان رییس دولت، داستان جالبي است. روايت مردي كه از لحظه اي كه پا در عرصه سياست گذاشت در همه چيز چنان پيش رفت كه مردي فراتر از اصول به نظر مي رسيد. او در سياست ورزي اش مردي ميانه نبود. رفتار احمدي نژاد و حاميانش با رقباي اصلاح طلب نيز به نوبه خود رفتاري جالب توجه بود ، سيلي از تهمت و تخريب كه با حمايت مالي و سياسي كه وي از آن برخوردار بود، همه رقبا را از ميدان به در كرد و چنان تند و بدون اغماض با شعارهاي هيجاني و حمايت هاي مختلف همراه شد كه دل هاي بسياري از اصولگرايان را ربود و آنها كه زماني براي كلمات عاميانه و تهديدهاي احمدي نژاد ، هلهله و شادماني مي كردند نيز به تدريج دريافتند كه:

ادامه نوشته